There was an error in this gadget

Saturday, July 06, 2013

Aduhai potluck ~~~ cooking + experimenting..

Bismillahirahmanirrahim..

^_^

Mood nak mencuba-cuba resepi sedang 'on' ..hehe tak tau la angin apa sedang melanda diri sekarang, akhir-akhir ni  jari - jari ni rajin sangat membelek-belek buku resepi ( 1 Hari 1 Resepi _365 resepi Istimewa Chef Hanieliza)...tapi yang pastinya baru berapa je resepi aku try heheh..tu pun tak semua ikut resepi, cuma nak pastikan bahan- bahan je..yang lain versi campak-campak dan hentam je hohoho ^^V 

Sekarang ni pulak mood nak cuba-cuba buat desserts pulak..and my favourite one is pudding ^_^

Nak dijadikan cerita alkisahnya bermula begini~~~ kakak2 dan abang2 kat sekolah tempat aku mengajar tu suka buat makan-makan..ala-ala potluck tu..lagipun kami semua ni golongan minoriti kat sekolah tu, lebih kurang 15 orang je yang sama agama dan bangsa dengan aku..( Cikgu + Ustaz = 7 orang, Kakak + Abang kat ofis = 8 orang) tu pun kami tak selalu jumpa..sebab semua duk lain-lain bangunan. Sebagai golongan minoriti, bab nak makan tu susah sikit..sebab kantin sekolah tak menjual makanan yang betul-betul kami yakin halal (erk..aku tak pernah nampak la makcik kantin jual 'benda tu'...tapi kalau was-was tu ada..baik jangan makan betul tak? ). Kena rajin sikit la bawak bekal sendiri..tapi selalunya aku makan biskut atau roti je..sekali-sekala ada jugak orang2 ofis tolong belikan makanan..aduhai nak masak sendiri tak sempat..6.30 pagi aku dah gerak nak pergi sekolah ..(huhuhu..Ma aku cakap ni alasan orang malas.~"kenapa tak masak siap2 malam tu..pagi panaskan je la"~ ) sigh..

Opss panjang pulak mukaddimah cerita hehe..kakak2 dan abang2 aku kat sekolah tu selalu la plan buat makan-makan..siap ada job list lagi..maksudnya..setiap orang dari kami (yang 15 orang ni..ada tugas dah nak kena bawak makanan apa.) masa mula-mula aku mengajar dulu..tugas aku bawak buah-buahan je..hehe sebab masa tu aku baru pindah rumah, mana ada apa2 pun...pastu aku kena buat rendang, aduh aku  mana pernah buat..(padan muka tak pernah belajar ngan Ma..adik aku pun tau buat !)..kemudian aku mintak tukar hehe..aku bawak biskut raya, kebetulan tu jamuan untuk hari raya jugak..dan yang paling tak boleh diterima dek akal, ada sekali tu..diorang mintak aku buat solok lada ! (lada hijau yang berintikan isi ikan dan kelapa tu.. ) sebab 'tema potluck' time tu masakan kampung ala-ala pantai timur gitu..aduh satu masalah lagi!~ ni Ma aku pun tak pernah buat.~~~ 

Jadi aku merayu-rayu  la minta tukar, akhirnya abang ofis aku yang baik hati dan sangat pandai masak tu cakap, "tukar ngan Abg Zani je la..Wani buat ikan celup tepung" fuhhhh legaaaa aku...aku pun buat la ikan celup tepung tu..dan rajin-rajin pulak pergi buat ayam goreng kunyit potong comel kecil- kecil sekali...dan...yang paling tak tahan, ayam tu termasin la pulak..hahaha tak habis-habis lepas tu diorang duk usik aku, kalau masakan tu termasin..orang tua-tua cakap tak lama lagi dah nak kawin ~ Uh..teori apa la tu! pastinya tak la..:(

Hari Isnin ni nak buat makan -makan lagi..sempena dah hampir bulan puasa kan..Erk..aku ni orang yang paling risau kalau kakak2 dan abang2 aku dah buka mulut cakap nak buat makan-makan!..memang aku biasa masak..tapi untuk makan sendiri dan famili ja..tu pun tau masak yang simple-simple..tapi kalau untuk orang luar..tak berani..selera kita kan tak sama. Jadi, kali ni aku awal-awal lagi cakap tolong la jangan bagi aku yang susah-susah hehe..then, at the end..after discussed, I decided to try make some puddings.. : )

Panjang- panjang cerita..sebenarnya pointnya..cuma nak bagitahu yang aku nak cuba buat puding je hohoho :P
hmm dalam kepala sekarang ni tengah berkira-kira nak buat puding jagung dan puding milo lapis oreo..bahan-bahan dah ada, cuma oreo je belum beli..aduh tak tau jadi ke tak ni...kita "try an error'' la dulu heheh..go Wani ! go ! hehe *_^


~ a stress therapy~  
credit to : Google images

Wednesday, June 12, 2013

..meniti ujian..

















Ujian..
ia mendidik kita untuk menyabarkan hati..
mengajar kita merenungi diri..
membuatkan kita lebih menghargai..
sesiapa jua di sisi saat ujian menghampiri..

Ujian..
ia tanda TUHAN menyayangi..
agar kita dapat kembali memperbaiki..
Tidak akan DIA biarkan kita terus hanyut melampaui..
dalam menikmati nikmat sehari-hari..

Syukur di atas segala ujian ini...
kerana kasih sayangMU yang melimpahi semakin ku rasai..


Alhamdulillah :)
wns
28/4/2013
















Credit images to Mr Google and the uploaders ^^V




Saturday, May 18, 2013

Rapuh dalam takdirNYA..

Bismillahirrahmanirrahim...

Kembali lagi aku ke sini : ) sebelum ni kerap berjalan - jalan di blog orang lain..mencari 'sesuatu' untuk direnungi..bukan tak ingin meninggalkan jejak di laman sendiri, tapi dalam banyak kisah yang berlaku, aku lebih selesa 'menulis' tetapi  tidak mempamerkannya di sini..

Pada saat ini aku hanya ingin meninggalkan jejak persahabatan aku di sini..menyimpan segala kenangan yang pernah bertamu..Setelah sekian lama aku bersahabat dengan 'dia'..usia persahabatan yang hampir 9 tahun turut 'dewasa' bersama-sama kami..akhirnya tersimpul setakat ini..ikatan itu tidak mungkin terlerai..tapi tidak mungkin 'tegang' kembali..biarlah ia renggang dan tersimpul di sini..aku bersahabat dengan dia kerana ALLAH..dan aku memilih keputusan ini juga kerana ALLAH..kerana aku takut aku akan tersasar lebih jauh..

Sangat perit..pedih..hanya itu kata-kata yang dapat menggambarkan rasa hati ini...terlalu sedih kerana terpaksa membuat keputusan ini..tidak pernah terlintas di hati kecil ku yang aku akan memilih jalan ini..benar kata seorang penulis, ''tiada istilah sahabat baik bagi seorang lelaki dan perempuan..kerana pastinya akan wujud perasaan lain''....benar..dan kerana 'perasaan' itu juga lah persahabatan kami terkubur..

Setelah aku berfikir dan merenung kembali setiap yang berlaku..sebenarnya tiada istilah siapa yang bersalah..masalah mula timbul bila emosi dan perasaanku melangkau akalku dalam menilai..walau berat untuk dia terima keputusan ini..aku hanya mampu mendoakan yang terbaik..Walaupun aku sangat merasai kehilangan ini..kerana dia lah sahabat ku yang paling baik..dan sentiasa ada tika suka dan dukaku..hidup aku selepas ini mungkin 'kosong'..namun InshaALLAH aku akan cuba lalui takdir ini..

                                                ''the beginning is always be the hardest part"

     "ALLAH tidak akan membebani hambaNYA dengan ujian yang tidak mampu dipikul hambaNYA"  :)

Yang berlalu biarkan berlalu..aku hanya berharap ALLAH pinjamkan aku kekuatan dalam aku melalui takdirNYA..terasa berat ujian ini..namun aku redha kerana  ia mungkin kifarah di atas segala dosa-dosaku..ALLAH ingin aku lebih dekat denganNYA..walau di luar aku mampu tersenyum dan ketawa..tapi hakikatnya aku sangat rapuh..rapuh segala-galanya..hanya ALLAH Yang Maha Mengetahui dan Yang Maha Menyayangi...semoga aku ditetapkan iman..

..in memoir..
...cukuplah hanya ALLAH bagi diriku...syukur dan bersangka baiklah dengan ujianNYA